Legislator Case Law & Legislation
DU_1921_521 PL

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 sierpnia 1921 r. o podwyższeniu dodatku drożyźnianego do płacy zasadniczej funkcjonarjuszów państwowych.

5 Articles / Provisions · Poland
Open official source Machine-readable Markdown (.md)

Statutory Text (5 Articles)

Dz.U. 1921 nr 76 poz. 521 notInForce

§ 1. Począwszy od dnia 1 sierpnia 1921 r. mnożnik dodatku drożyź­

nianego dla wszystkich funkcjonarjuszów państwowych podwyższa się

w miejscowościach l klasy z 580 na 700

"

"

ił

,,525 " 630

Iłl"" 470 " 570

"

IV

" 400 " 500

"

"

V

,,330

•

430

Dz.U. 1921 nr 76 poz. 521 notInForce

§ 2. Wyniki otrzymane ' z pomnożenia procentów płacy zasadniczej

mnoznych, ustalonych w odnośnych ustawach o upos?lżeniu, przez

mnożniki, ustalone w § 1, rozporządzenia niniejszego, a wykazujące dodatki drożyźniane w markach polskich, przedstawione są w załączonej tabeli.

c zyli

Dz.U. 1921 nr 76 poz. 521 notInForce

§ 3. Moc obow iązującą rozporządzenia Rady Ministrów, ogłoszonego

w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 3 sierpnia 1921 r.

o podwyższeniu dodatku drożyźnianego do , płacy zasadniczej funkcjonarj uszów państwowych (if5! 66, poz. 421)-uchyla się.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 listopada 1920 r. w przedmiocie obliczania dodatków drożyźnianych do uposażenia osób wojskowych

( Dz. Ust. Rz. P. N5! 110, poz. 730) pozostaje w mocy.

Prezydent Min istrów

Witos

Minister Skarbu

S tecz/wwski

Minister b. Dziel nicy Pruskiej

Dr.]. T rzciński

.,

Ng 76.

Dziennik Ustaw. Poz~ 521.

Dz.U. 1921 nr 76 poz. 521 notInForce

l'E 76.

Dziennik Ustaw Poz. 521.

521.

Rozporządzenie

Rady Ministrów

z dnia 5 sierpnia 1921 r.

<> podwyższeniu dodatku drożyźnianego do płacy zasadniczej funkcjonarjuszów państwowych.

Na podstawie art. 5 (ustęp ostatni) ustaw z dnia 13 lipca 1920 r.

a) o uposażeniu urzędników i niższych funkcjonarjuszów państwowych,

b) pracowników kolei państwowych oraz c) wyższych i niższych funkcjonarjuszów policji państwowej (Dz. Ust. R. P. z 1920 r. N5! 65, poz. 429, 430,

i 431) tudzież art. 10 (ustęp przedostatni i ostatni) ustawy z dnia 13 lipca

1920 r. o uposażeniu sędziów i prokuratorów Rzeczypospolitej Polskiej

«Dz. Ust: R. P. N5! 65, poz. 436), Rada Ministrów zarządza co następuje

Dz.U. 1921 nr 76 poz. 521 notInForce

Załącznik

do § 2 rozporządzen i a Rad Y'

Ministrów z dnia 5 slerpnicf.

1921 roku.

Tf\BELI\

dodatków

f\.

drożyźnianych

dla klas miejscowości od I do V

z uwzgl€idnieniem grup rodzinnych.

URZĘDNICY I NIŻSI FUNKCJONf\RJUSZE Pf\ŃSTWOWI.

Profesorowie zwyczajni i nadzwyczajni szkół akademickich otrzymuje;;

.dodatek drożyżn iany taki, jak urzędnicy IV, względnie V stopnia służbowego ..

Nauczyciele i dyrektorowie szkół średnich, nauczyciele przedmiotówogólno·

kształcących w śreqnich szkołach zawodowych i dyrektorowie wszystkich,

szkół zawodowych, inspektorowie szkolni i ich zastE:pcy, w końcu, pomocnicy

naukowi w szkołach akademickich, otrzymują dodatek taki, jak urzędnicy

VI, VII względnie VIII stopnia, nauczyciele szkół powszechnych i nauczyciele. przedmiotów ogólnokształcących i pomocniczych w niższych szkołach

zawodowych - taki, jak urzędnicy VII, VIII, IX, X, względnie XI stopnia'

służbowego.

Instruktorowie w szkołach zawodowych pobierają dodatek drożyźnian y

t aki, jak urzędnicy VIII, względnie IX stopnia służbowego.

Dodatek drożyźniany wynosi dla samotnych miesięcznie w markach:·

polskich

1.

U r z ę ci n i c y

KI a s a

Stopień słu żbowy

m i e j s c owości

-

i

I

I

I

II

III

I

I

IV

~

I

II

III

IV

V

VI

VII

VIII

IX

X

XI

XII

35.000

31.500

26.600

22.400

20.020

17.640

14560

12.740

11 .025

. 8.960

7.140

6.300

31500

28350

I 23.940

I 20.160

18018

15.876

13.104

11.466

9.923

8064·

6.426

5.670

I

I

I

I

I

28500

25.650

21.660

18.240

16.302

14.364

11.856

10.374

8.977

7.296

5.814

5.130

I

U wag a

25.000

22.500

19.000

16.COO

14.300

12.600

10.400

9.100

7.875

6.400

5.100

4.500

I

I

V

I 21.500

I 19.350

16.340

I 13.760

12.298

10.836

8.944

II 7.826

6.772

5.504

4.586

3.870

.

I

Dla urzędników dawnej kategorji V·b .wynosi dodatek

drożyźniany w klasach miejscowości: I - 18.918, " - 17.026"

III - 15.405, IV - 13.513, V -

11.621 marek polskich.

Dziennik Ustaw. Poz. 521.

i"f2 76.

2.

F u n k c j o na rj u s ze n i ż s i

Klasa

Stopień

płacy

1383

miejscow ości

-~------

I

II

I

4.410

5.040

5.386

5.985

6.237

6.426

6.961

7.056

8.064

l

1

2

3

4

5

6

7

8

9

4.900

5.600

5.985

6.65Q

·6.930

7.140

7.735

7.840

8.960

III

I

I

I

IV

I

V

3.500

4.000

4.275

4.750

4.950

5.100

5.525

5.600

6.400

3.990

4.560

4.873

5.415

5.643

5.814

6.298

6.384

7.296

3.010

3.440

3.676

4.085

4.257

4.386

4.751

4.816

5.504

3. Z a l e ż n i e o d s t o s u n k ó w r o d z i n n y c h i m l e Js c o w o s C l,

W k t ó rej u r Z ę d n i k s t a l e p e ł n i s ł u ż b ę, d o da t e k t e n p o dwyższ a się we wszystkich stopniach służbowych i we

w s z y s t k i c h s t o p' n i a c h p ł a c y m i e s i ę c z n ej, j e d n a k o w o

o m a rek P o l s k i c h

-

miejscowości

Klasa

Gru pa rodzinna

I

I III I IV I V

I

1.720

2.800

2.520 I 2.280 I 2.000

I

3.500

3.990

4.900 I 4.410

3.010

I

II

I

Ma ła

rodzina.

i

!

Średn i a rodzina.

Duża

B.

I

rodzina

7.000l

SĘDZIOWIE,

1.

I

5.700

6.300

5.000

4.300

PROKURATOROWIE I APLIKANCI SĘDZIOWSCY.

Dodatek drożyźniany wynosi

S<tdzioWie i prokuratorowie

0!-

KI a s a

miejscowości

Grupa rodzinna

I

I

Ił

I

IV

1/1

\

I,

V

Samotni

24

16.800

15.120

13.680

I 12.000

10320

Mała

28

19.600

17.640

15.960

14.000

12.040

Średnia rodzina.

31

21.700

19.530

17.670

15.500

13.330

Duża

34

23.800

I 21.420

19.380

17.000

14.620

rodzina.

rodzina

,

I

.

2.

M! 76.

Dziennik Ustaw. Poz. 521.

1384

fi P I i k a n c i e g z a m i n o w a n i i a s e s o r o w i e w b. d z i e I n i c y

p r u s k i ej

-

KIa s a

-

Grupa rodzinna

i

I

Samotni

Mała

.

rodzina.

Średnia rodzina .

Duża

.

rodzina

miejscowośc i

I

fi

III

j

I

IV

V

I

,

19

13.300

11.970

. 10.830

23

16.100

14.490

26

18.200

29

20.300

9.500 I

8.170

13.110

11.500

9.890

16.380

14.820

13.000

11.180

18.270

16.530

14.500

12.470

I

3.

fi P I i k a n c i n i e e g z a m i n o w a n i z u P o s a ż e n i e m 1000 m k.

p o I s k i c h m i e s i t:: c z n i e

Grupa rodzinna

.

r

Klasa

I

I

mi , ejscowości

II

I

III

I

IV

V

I

I

15

10.500

9.450

8.550

' 7.500 I

6.450

19

J3.300

11.970

10.830

9.500

8.170

Średnia rodzina.

22

15.400

13.860

12.540

11.000

9.460

Duża

25

17.500

15.750

I 14.250

I

12.500

Samotni

Mała

4.

rodzina.

rodzina

,

10.750

I

fi p I i k a n c i n i e e g z a m i n o w a n-i z ' u p o s a ż e n i e m

6(X)

m k.

polskich miesit::cznie

Klasa

miejscowości

Grupa rodzinna

II

III

IV

V

Samotni

11

7.700

6.930

6.270

5.500

4.730

Mała

15

10.500

9.450

8.550

- 7.500

6.450

18

12.600

11.340

10.260

9.000

7.740

21

14.700

13.230

11.970

10.500

9.030

rodzina .

Średnia rodzina.

Duża

rodzina

, ,

I

Dziennik Ustaw. Poz. 521.

N!! 76.

,.

1335

!

C.

PRf\COWI'lICY KOLEJOWI.

Dodatek drożyżniany dla sarnótnych wynosi miesięcznie w markach polskich

I

Klasa

Stopień

-

płacy

I

I

I

I

miejscowości

II

I

I

III

I

l

I

i

IV

I

V

18.240

22.400 l 20.160

16.000 I 13.760

2

18.018 Ii 16.302 i; 14.300

20.020

12.298

3

15.876 I 14.364 I 12.600 I 10.836

17.640

!

i

4

15.680 ! 14.112

12.768

11.200 I

9.632

5

13.650 i 12.285

11.115

9.750 !

8.385

6

12320

11088

10.032 !

8.800 I

7.568

7

10.175

9.205

8.075 I

11.305

6.945

8

7.200 I

9.072

8.208 II

10.080

6.192

I

9

8.820

7.980

7.000

6.020

9.800

i

10

7.410

9.100

8.190

6.500

5.590

11

7.560

6.000

5.160

6.840 i

8.400 l

12

7.700 !

6.930

6.270 i

5.500

4.730

13

6.300

5.700

5.000 l

7.000

4.300

14

5.670

5.130 !

4.500

3.870

6300 !

15

4.560

3.440

5.040

5.600

4.000

Dodatek ten podwyższa się w poszczególnych grupach rodzinnych (mała, > średnia, duża rodzina) o stawki wymienione w pozycji f\. p. 3 tabeli

dla urze:dników i niższych funkcjonarjuszów państwowych.

1

I

32,0

28,6

25,2

22,4

19,5

17,6

16,15

14,40

14,0

13,0

12,0

11,0

10,0

9,0

80

I

I

I

I

I

I

I

I

FUI'lKCJO I'lf\RJUSZE POLICJI Pf\ŃSTWOWEJ.

Dodatek droŹ}'żniany wynosi dla samotnych miesięcznie w markach polskich:'

D.

K I a ~s a m i ej scowości

Policyjny sto-

. _ - - - - - -- - -I

I

pień służbowy

ClI

N

(I)

:J

.C'

Gl 'Uj

C 'N

o >-

'u ~

.lIC

.c

:J

łJ...

OClI

·u~ .U;

.lIC :J'N

Ce-""\o-

,'

t'

:J :O

łJ...c

c

l

iI

i

II

I

i

l

I

iiI

IV

V

16.000

15.950

14.300

12.600

11.200

10.500

10.400

13.600

13.717

12.298

11 .868

10.836

9.632

9.030

8.944

9.025

8.075

7.500

7.000

7.761

6.945

6.450

6.020

I

11

III

IV

V

VI

VII

VIII

32,0

31,9

28,6

27,6

25,2

22,4

21,0

20,8

22.400 I

22.330 ,

20.020

19.320

17.640

15.680 i

14.700 !,

14.560 [

20.160 I

20.097 iI

18.018 I

17.388 !I

15.876 I

14.112 I

13.230 ,!

13.104

i

18.240

18.1 83

16.302

15.7 32

14.364

12.768

11.9 70

11.856

1

2

3

4

18,05

16,15

15,00

14,00

12.635

i

11.305 I

10500 I

9 EOO I

11.371

10.175

9.430 I

8.820 I

10.288

9.205

8.550

7.9 80 i

I

13.800

I

l

Dodatek ten podwyższa sie: w poszczególnych grupach rodzinnych (ma. ła, średnia, duża rodzina) o stawki wymienione w poz. f\ punkt 3 tabeli

d la urze:dników i niższych funkcjonariuszów państwowych.

>

}

/

N276.

Dziennik Ustaw. Poz. 521.

E. OSOBY WOJSKOWE.

Dodatek drożyźniany do płacy podstawowej wynosi mie sięcznie w markach pol skich: .

K I a s a

Stop i eń

--

wojskowy

IOficerow ie

Marsz ałek

Gen erał bron i .

G en erał porucznik

Ge nerał pporucznik .

. Pułkownik

Podpułkownik.

Major.

Ka pitan t

Rotmistrz I'

P6rucznik

Podporucznik .

Chorąży.

I

II

S ie rżant.

Plutonowy

Kapral

II

50,0

·44,0

38,0

32.0

28,6

26.4

23,4

35.000

30.800

26.600

22.400

20.020

18.480

16.380

21,0

18,0

16.0

17,6

14.700

IV

I

.

I

I 31500 I 28500 I 25.000

"

19.000

16.000

14.300

13.200

11.700

21.500

18.920

16.340

13.760

12.298

11.352

10.062

11.970

10.260

9.120

10.032

10.500

9.000

8.000

8.800

9.030

7.740

6.880

7.568

7.296

6.783

6.156

5.415

6.400

5.950

5.400

4.750

5.504

5.117

4.644

4.085

7.200 I

6.800

6.300

5.700

6.192

5.848

5.418

4.902

6.800

5.950

5.400

5.848

5.117

4.644

, 25.080 l 22.000

27:720

21.660

23.940

20.160 I 18.240

16.302 I

18.018

15.048

16.632

13.338

14.742

I

12.600

11.200

12.320

13.230

11.340

10.080

11.088

8.960

8.330

7.560

6.650

8.064

7.497

6.804

5.985

I

V

I

I

I

I

12,8

11,9

10,8

0.95

"

Podoficerowie zawodowi żandarrnerji woj·

skowej

Sto wachmistrz.

Wachmistrz.

Sto żandarm.

Żandarm.

III

I

I

Podoficerowie zawo·

dowi

Starszy sierżant

m i e j scowości

14,4

13,6

12,6

11,4

10.080

9520

8.820

7.980

9.072

8.568

7.938

7. 182

8.208

7.752

7.182

6.498

13,6

11,9

10,8

9520

8.330

7.560

8568

7.497 \

6.804

/

Majstrzy wojskowi

St. majster .

Majster . .

Młodszy majster.

Stopa procentowa dodatku

nosi 700.

7.752

I 6.783

drożyźnianego

6.156

dla innych

nale-zności

wy-

l

Need to analyze how this provision applies to your matter?

Cross-reference this statute against case law, commentaries, and related legislative provisions inside Legislator AI.

Open in Legislator →