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Art. 7 VKZ

Art. 7 Ordinance of the FOCA of September 6, 1984 on the Distinctive Marks of Aircraft (ODMA) - Placement on Airplanes, Motor Gliders, and Gliders - English

The nationality and registration marks shall be affixed parallel to the longitudinal axis of the aircraft. The letters and numbers shall be affixed either on each side of the fuselage, between the trailing edge of the wing and the leading edge of the empennage, or on each side of the vertical tail. In the case of a multi-fin vertical tail, they shall only be affixed on the outer side of the outer fins. For airplanes and helicopters with tubular or lattice fuselages, they shall be affixed on both sides on an appropriate surface. Markings on the outer surface of engine cowlings fixed to the fuselage are also permitted. The height of the inscriptions shall be at least 30 cm for airplanes and helicopters with a maximum takeoff weight exceeding 5700 kg, and at least 20 cm for other airplanes and helicopters as well as for motor gliders, gliders, and airships. If, due to the particular design of the aircraft, the letters and numbers cannot be affixed in these heights, the characters must correspond to at least 3/5 of the diameter of the fuselage or its height, measured equidistantly from the trailing edge of the wing and the leading edge of the empennage. For specially designed helicopters, the midpoint of the fixed plane or tail boom shall be used as a reference. The height of the characters shall not be less than 15 cm (appendix, figure 7).

Furthermore, the letters and numbers shall also appear on the underside of the left wing, if possible equidistant from the leading and trailing edges. The tops of the characters shall face the leading edge. For airplanes, the minimum height of the characters shall be 50 cm, whereas for motor gliders and gliders it shall be 40 cm. If, due to the particular design of the aircraft, the letters and numbers cannot be affixed in these heights, the characters must correspond to at least 3/5 of the wing depth, measured equidistant from the root and tip of the wing. The height of the characters shall not be less than 30 cm. On helicopters, the letters shall additionally be affixed to the lower part of the fuselage; the tops of the letters shall face the front edge of the fuselage. The minimum height of the characters shall be 40 cm (appendix, figure 8).


Art. 7 Verordnung des BAZL vom 6. September 1984 ĂŒber die Kennzeichen der Luftfahrzeuge (VKZ) - Anbringen auf Flugzeugen, Motorseglern und Segelflugzeugen und Luftschiffen - Deutsch

Die Hoheits- und Eintragungszeichen sind parallel zur LĂ€ngsachse des Flugzeuges anzubringen.

Die Buchstaben und Zahlen mĂŒssen entweder auf beiden Seiten des Rumpfs zwischen der FlĂŒgelaustrittskante und der Eintrittskante des Heckleitwerks oder auf beiden Seiten des vertikalen Heckleitwerks angebracht werden. Bei mehreren vertikalen HeckleitwerkflĂ€chen sind sie nur auf der Aussenseite der Ă€usseren FlĂ€chen anzubringen. Bei Flugzeugen und Helikoptern mit Rohr- oder GitterrĂŒmpfen können sie an einer geeigneten RumpfflĂ€che auf beiden Seiten angebracht werden. Die Darstellung auf der Aussenseite von Verschalungen am Rumpf angebrachter Triebwerke ist ebenfalls zulĂ€ssig. Die Höhe der Buchstaben und Zahlen muss bei Flugzeugen und Helikoptern mit einer höchstzulĂ€ssigen Abflugmasse von mehr als 5700 kg mindestens 30 cm, bei den ĂŒbrigen Flugzeugen und Helikoptern sowie bei Motorseglern, Segelflugzeugen und Luftschiffen mindestens 20 cm betragen. Können infolge der Bauart des Luftfahrzeuges Buchstaben und Zahlen dieser Höhe nicht angebracht werden, betrĂ€gt die erforderliche Schrifthöhe mindestens 3/5 des Rumpfdurchmessers bzw. der Rumpfbauhöhe, gemessen in der Mitte zwischen FlĂŒgelaustrittskante und Eintrittskante des Heckleitwerks. Bei Helikoptern entsprechender Bauart ist als Bezugsmass die Mitte des Leitwerk- oder HeckrotortrĂ€gers anzunehmen. Die Mindestschrifthöhe von 15 cm darf nicht unterschritten werden (Anhang, Fig. 7).

Die Buchstaben und Zahlen sind zusĂ€tzlich auf der Unterseite des linken FlĂŒgels in möglichst gleicher Entfernung von der FlĂŒgeleintritts- und der -austrittskante anzubringen. Der obere Rand der Buchstaben und Zahlen muss zur FlĂŒgeleintrittskante gerichtet sein. Die Höhe der Schrift betrĂ€gt fĂŒr Flugzeuge mindestens 50 cm, fĂŒr Motorsegler und Segelflugzeuge mindestens 40 cm. Können infolge der Bauart des Luftfahrzeuges Buchstaben und Zahlen dieser Höhe nicht angebracht werden, betrĂ€gt die erforderliche Schrifthöhe mindestens 3/5 der FlĂŒgeltiefe, gemessen in der Mitte zwischen FlĂŒgelwurzel und -spitze. Eine Mindesthöhe von 30 cm darf nicht unterschritten werden. Auf Helikoptern sind die Buchstaben zusĂ€tzlich auf der Rumpfunterseite anzubringen, wobei der obere Rand der Buchstaben zur Rumpfvorderseite gerichtet sein muss. Die Mindestschrifthöhe betrĂ€gt 40 cm (Anhang, Fig. 8).


Art. 7 Ordonnance de l'OFAC du 6 septembre 1984 sur les marques distinctives des aéronefs (OMDA) - Apposition sur les avions, motoplaneurs et planeurs - Français

Les marques de nationalitĂ© et d’immatriculation seront apposĂ©es parallĂšlement Ă  l’axe longitudinal de l’appareil.

Les lettres et les chiffres seront apposĂ©s soit de chaque cĂŽtĂ© du fuselage, entre le bord de fuite de l’aile et le bord d’attaque de l’empennage, soit sur chaque face de l’empennage vertical. S’il s’agit d’un empennage vertical Ă  dĂ©rives multiples, ils ne seront apposĂ©s que sur la face externe des dĂ©rives extĂ©rieures. Sur les avions et hĂ©licoptĂšres dont le fuselage est tubulaire ou en treillis, ils seront apposĂ©s des deux cĂŽtĂ©s, sur une surface appropriĂ©e. L’inscription sur la face extĂ©rieure des carĂ©nages de moteurs fixĂ©s au fuselage est Ă©galement admise. La hauteur des inscriptions sera de 30 cm au moins pour les avions et hĂ©licoptĂšres dont la masse maximale au dĂ©collage est supĂ©rieure Ă  5700 kg, de 20 cm au moins pour les autres avions et hĂ©licoptĂšres ainsi que pour les motoplaneurs, planeurs et dirigeables. Si, en raison de la conception particuliĂšre de l’aĂ©ronef, les lettres et les chiffres ne peuvent ĂȘtre apposĂ©s selon ces hauteurs, les caractĂšres devront correspondre au 3/5 au moins du diamĂštre du fuselage ou de sa hauteur, mesurĂ©s Ă  Ă©gale distance du bord de fuite de l’aile et du bord d’attaque de l’empennage. Sur les hĂ©licoptĂšres de construction particuliĂšre, on prendra comme rĂ©fĂ©rence le milieu du plan fixe ou de la poutre de queue. La hauteur des caractĂšres ne sera pas infĂ©rieure Ă  15 cm (annexe, figure 7).

Les lettres et les chiffres figureront en outre sur l’intrados de l’aile gauche, si possible Ă  Ă©gale distance des bords d’attaque et de fuite. Le haut des caractĂšres sera dirigĂ© vers le bord d’attaque. Sur les avions, la hauteur minimale des caractĂšres sera de 50 cm, sur les motoplaneurs et planeurs de 40 cm. Si, en raison de la conception particuliĂšre de l’aĂ©ronef, les lettres et les chiffres ne peuvent ĂȘtre apposĂ©s selon ces hauteurs, les caractĂšres devront correspondre au 3/5 au moins de la profondeur de l’aile, mesurĂ©s Ă  Ă©gale distance de l’emplanture et du bout de l’aile. La hauteur des caractĂšres ne sera pas infĂ©rieure Ă  30 cm. Sur les hĂ©licoptĂšres, les lettres seront en outre apposĂ©es sur la partie infĂ©rieure du fuselage; le haut des lettres sera dirigĂ© vers le bord avant du fuselage. La hauteur minimale des caractĂšres sera de 40 cm (annexe, figure 8).


Art. 7 Ordinanza dell'UFAC del 6 settembre 1984 sui contrassegni degli aeromobili (OCA) - Apposizione sui velivoli, motoveleggiatori, alianti e dirigibili - Italiano

I contrassegni di nazionalità e d’immatricolazione devono essere apposti parallelamente all’asse longitudinale dell’aeromobile.

Le lettere e le cifre vanno apposte sia su ogni lato della fusoliera, tra il bordo d’uscita dell’ala e il bordo d’attacco dell’impennaggio di coda, sia sui due lati dell’impennaggio di coda verticale. Se si tratta di un impennaggio a derive multiple, vanno apposte unicamente sul lato esterno delle derive esterne. Sui velivoli e gli elicotteri, a fusoliera tubolare o a traliccio, vanno apposte sui due lati e su una superficie adeguata. È parimenti ammessa l’iscrizione sul lato esterno delle carenature dei propulsori. L’altezza delle iscrizioni dev’essere di almeno 30 cm per i velivoli e gli elicotteri la cui massa massima al decollo Ăš superiore ai 5700 kg e di almeno 20 cm per gli altri velivoli ed elicotteri nonchĂ© per i motoveleggiatori, gli alianti e i dirigibili. Se, a causa della particolare configurazione dell’aeromobile, le lettere e le cifre non possono essere apposte in quest’ordine di grandezza, i caratteri devono almeno corrispondere ai 3/5 del diametro della fusoliera o della sua altezza, misurati a uguale distanza dal bordo di uscita dell’ala e dal bordo d’attacco dell’impennaggio. Sugli elicotteri di particolare costruzione, si prende come riferimento il centro della superficie fissa o della trave di coda. L’altezza dei caratteri non dev’essere inferiore ai 15 cm (allegato, fig. 7).

Le lettere e le cifre devono figurare tra l’altro sull’intradosso dell’ala sinistra, possibilmente ad uguale distanza dai bordi d’attacco e di uscita alari. L’estremità superiore dei caratteri dev’essere diretta verso il bordo d’attacco. Sui velivoli, l’altezza minima dei caratteri dev’essere di 50 cm, sui motoveleggiatori ed alianti di 40 cm. Se a causa della particolare configurazione dell’aeromobile, le lettere e le cifre non possono essere apposte in quest’ordine di grandezza, i caratteri devono corrispondere almeno ai 3/5 della profondità dell’ala, misurati a uguale distanza dalla radice e dall’estremità alare. L’altezza dei caratteri non dev’essere inferiore ai 30 cm. Sugli elicotteri, le lettere devono essere apposte anche sulla parte inferiore della fusoliera; l’estremità superiore delle lettere dev’essere diretta verso il bordo anteriore della fusoliera. L’altezza minima dei caratteri dev’essere di 40 cm (allegato, fig. 8).