Legislator Swiss Legal AI Agent

Art. 57 VPETO

Art. 57 Ordinance of 19 November 2003 on Vocational and Professional Education and Training (VPETO) - Course content - English

Specialised training for vocational, educational and career guidance counsellors shall cover the following areas: a. people as individuals: developmental, learning and personality psychology; b. people and society: sociological, legal and economic principles; c. people and work: education system, choice of occupation and studies, career studies, occupational psychology and labour market; d. working methods: counselling, diagnostics, preparing individuals for career choices, performance review, documentation and public relations; e. understanding of tasks: professional ethics, professional identity, quality improvement.

Training shall cover the essential aspects of providing orientation to young people, educational guidance, career guidance to adults as well as guidance to individuals with disabilities.


Art. 57 Verordnung vom 19. November 2003 ĂĽber die Berufsbildung (BBV) - Bildungsinhalte - Deutsch

Die Fachbildung für Berufs-, Studien- und Laufbahnberatung umfasst folgende Aspekte: a. der Mensch als Individuum: Entwicklungs-, Lern- und Persönlichkeitspsychologie; b. Mensch und Gesellschaft: soziologische, rechtliche und wirtschaftliche Grundlagen; c. Mensch und Arbeit: Bildungssystem, Berufs- und Studienwahl, Berufskunde, Arbeitspsychologie und Arbeitsmarkt; d. Arbeitsmethoden: Beratung, Diagnostik, Berufswahlvorbereitung, Erfolgskontrollen, Dokumentation und Öffentlichkeitsarbeit; e. Aufgabenverständnis: Berufsethik, Berufsidentität, Qualitätsentwicklung.

Sie trägt den unterschiedlichen Schwerpunkten der Beratung von Jugendlichen, der Studienberatung, der Laufbahnberatung Erwachsener und der Beratung von Menschen mit Behinderungen Rechnung.


Art. 57 Ordonnance du 19 novembre 2003 sur la formation professionnelle (OFPr) - Contenu de la formation - Français

La formation spécialisée en matière d’orientation professionnelle, universitaire et de carrière comprend les aspects suivants: a. l’être humain en tant qu’individu: psychologie du développement, de l’apprentissage et de la personnalité; b. l’être humain et la société: fondements sociologiques, juridiques et économiques; c. l’être humain et le travail: système de formation, choix professionnels et choix des études, connaissance des professions, psychologie du travail et marché du travail; d. les méthodes de travail: conseil, diagnostic, préparation au choix d’une profession, contrôle des résultats, documentation et relations publiques; e. la compréhension des tâches: éthique et identité professionnelles, développement de la qualité.

Elle tient compte de manière appropriée des aspects essentiels de l’orientation des jeunes, de l’orientation universitaire, de l’orientation de carrière des adultes et de l’orientation des personnes handicapées.


Art. 57 Ordinanza del 19 novembre 2003 sulla formazione professionale (OFPr) - Contenuti della formazione - Italiano

La formazione specifica per l’orientamento professionale, negli studi e nella carriera comprende i seguenti aspetti: a. l’essere umano come individuo: psicologia dello sviluppo, dell’apprendimento e della personalità; b. essere umano e società: basi sociologiche, giuridiche ed economiche; c. essere umano e lavoro: sistema di formazione, scelta professionale e di studio, conoscenza delle professioni, psicologia del lavoro e mercato del lavoro; d. metodi di lavoro: consulenza, diagnostica, preparazione alla scelta professionale, valutazione dei risultati, documentazione e pubbliche relazioni; e. comprensione dei compiti: etica professionale, identità professionale, sviluppo della qualità.

Essa tiene conto delle diverse priorità dell’orientamento professionale dei giovani, dell’orientamento negli studi, dell’orientamento nella carriera degli adulti e dell’orientamento di persone portatrici di handicap.