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Art. 23 ORA

Art. 23 Ordinance of DETEC of 20 May 2015 on the Rules of the Air Applicable to Aircraft (ORA) - General Provisions - English

During the day, flights under visual flight rules shall be conducted in such a way that the minimum visibility and distance from clouds specified in rule SERA.5001 are respected, except as provided for in paragraphs 3 and 4.

...

In class G airspace, flight outside of clouds shall be conducted with permanent visibility of the ground.

The flight visibility in class G airspace is generally 5000 m. Reduced flight visibility, down to a minimum of 1500 m, may be permitted for flights conducted: a. at speeds of 140 kts IAS, or less, to allow the possibility to see any other aircraft or obstacle in time to avoid a collision, or b. in circumstances where the likelihood of encountering other aircraft would normally be low, for example, in areas with low traffic density and for aerial work at low altitude.

Helicopters may fly with a flight visibility of at least 800 m if they fly at a speed that allows seeing any other aircraft or obstacle in time to avoid a collision. Flights with flight visibility lower than 800 m are permitted in special cases such as medical flights, search and rescue flights, and firefighting flights.

The limits of day and night are set in the aeronautical information publication.

The operation of helicopters in special cases such as medical flights, search and rescue flights, and firefighting flights may deviate from the conditions set forth in rule SERA.5010, let. a and b.


Art. 23 Verordnung des UVEK vom 20. Mai 2015 ĂĽber die Verkehrsregeln fĂĽr Luftfahrzeuge (VRV-L) - Allgemeine Bestimmungen - Deutsch

Bei Tag sind Sichtflüge so durchzuführen, dass mit Ausnahme der Absätze 3 und 4 die Mindestwerte für Flugsicht und Abstand von Wolken gemäss SERA.5001 eingehalten werden. {note: Fassung gemäss Ziff. I der V des UVEK vom 10. Okt. 2018, in Kraft seit 1. Jan. 2019 ( AS 2018 3847).}

... {note: Aufgehoben durch Ziff. I der V des UVEK vom 13. Sept. 2017, mit Wirkung seit 12. Okt. 2017 ( AS 2017 5067).}

Im Luftraum der Klasse G ist der Flug ausserhalb von Wolken und mit ständiger Sicht auf den Grund durchzuführen.

Im Luftraum der Klasse G beträgt die Mindestflugsicht 5000 m. Eine Mindestflugsicht von 1500 m ist für folgende Flüge zulässig: a. für Flüge mit einer Geschwindigkeit von 140 kt IAS {note: IAS = Indicated Airspeed (angezeigte Fluggeschwindigkeit)} oder weniger, sodass anderer Verkehr und Hindernisse rechtzeitig erkannt werden können, um Zusammenstösse zu vermeiden; b. für Flüge unter Umständen, in denen die Wahrscheinlichkeit eines Zusammentreffens mit anderem Verkehr in der Regel gering ist, zum Beispiel in Gebieten mit geringem Verkehrsaufkommen und bei Arbeitsflügen in geringer Höhe.

Hubschrauber dürfen im Luftraum der Klasse G bei einer Mindestflugsicht von 800 m betrieben werden, wenn mit einer Geschwindigkeit geflogen wird, die zulässt, dass anderer Verkehr und Hindernisse rechtzeitig erkannt werden, um Zusammenstösse zu vermeiden. Bei einer Mindestflugsicht unter 800 m kann in Sonderfällen geflogen werden, zum Beispiel bei medizinischen Flügen, Such- und Rettungsflügen und Flügen zur Brandbekämpfung.

Die Tag- und Nachtgrenzen sind im Luftfahrthandbuch {note: Das Luftfahrthandbuch kann bei Skyguide (aipversand@skyguide.ch) gegen Bezahlung bezogen und beim Bundesamt fĂĽr Zivilluftfahrt (BAZL), 3003 Bern kostenlos eingesehen werden.} festgelegt.

Beim Betrieb von Hubschraubern in Sonderfällen, wie medizinischen Flügen, Such- und Rettungsflügen und Flügen zur Brandbekämpfung, kann von den in SERA.5010 Buchstaben a und b vorgesehenen Bedingungen abgewichen werden.


Art. 23 Ordonnance du DETEC du 20 mai 2015 concernant les règles de l'air applicables aux aéronefs (ORA) - Dispositions générales - Français

De jour, les vols selon les règles de vol à vue seront effectués de telle manière que les minimums de visibilité et de distance par rapport aux nuages visés à la règle SERA.5001 soient respectés, sauf exceptions prévues aux al. 3 et 4. {note: Nouvelle teneur selon le ch. I de l’O du DETEC du 10 oct. 2018, en vigueur depuis le 1 er janv. 2019 ( RO 2018 3847).}

... {note: Abrogé par le ch. I de l’O du DETEC du 13 sept. 2017, avec effet au 12 oct. 2017 ( RO 2017 5067).}

Dans l’espace aérien de classe G, le vol hors des nuages s’effectue en vue permanente du sol.

La visibilité en vol dans l’espace aérien de classe G s’élève en principe à 5000 m. Des visibilités en vol réduites, au plus, à 1500 m peuvent être autorisées pour des vols effectués: a. à des vitesses de 140 kts IAS {note: IAS = Indicated Airspeed (vitesse indiquée)} , ou moins, pour laisser la possibilité de voir tout autre aéronef ou tout obstacle à temps pour éviter une collision, ou b. dans des circonstances où la probabilité de rencontrer d’autres aéronefs serait normalement faible, par exemple dans des zones à faible densité de circulation et pour des travaux aériens à basse altitude.

Les hélicoptères peuvent voler avec une visibilité en vol de 800 m au moins s’ils volent à une vitesse qui permet de voir tout autre aéronef ou tout obstacle à temps pour éviter une collision. Les vols à des visibilités en vol inférieures à 800 m sont autorisés dans des cas particuliers tels que les vols médicaux, les vols de recherche et de sauvetage ainsi que les vols de lutte contre les incendies.

Les limites du jour et de la nuit sont fixées dans la publication d’information aéronautique {note: La publication d’information aéronautique peut être obtenue contre paiement auprès de Skyguide (aipversand@skyguide.ch) et consultée gratuitement à l’OFAC, 3003 Berne.} .

L’exploitation d’hélicoptères dans des cas particuliers tels que les vols médicaux, les vols de recherche et de sauvetage ainsi que les vols de lutte contre les incendies peut déroger aux conditions prévues par la règle SERA.5010, let. a et b.


Art. 23 Ordinanza del DATEC del 20 maggio 2015 concernente le norme di circolazione per aeromobili (ONCA) - Disposizioni generali - Italiano

Di giorno, i voli a vista sono effettuati in modo tale che, a eccezione dei capoversi 3 e 4, possano essere rispettati i valori minimi di visibilità e di distanza dalle nubi conformemente alla norma SERA.5001. {note: Nuovo testo giusta n. I dell’O del DATEC del 10 ott. 2018, in vigore 1° gen. 2019 ( RU 2018 3847).}

... {note: Abrogato dal n. I dell’O del DATEC del 13 set. 2017, con effetto 12 ott. 2017 ( RU 2017 5067).}

Nello spazio aereo della classe G il volo può essere effettuato fuori dalle nubi e in vista permanente del suolo.

La visibilità minima in volo nello spazio aereo della classe G è di 5000 m. Una visibilità minima in volo di 1500 m è ammessa per voli effettuati: a. a velocità pari a 140 nodi IAS {note: IAS = Indicated Air Speed (velocità di volo indicata).} , o inferiori, che consentano di vedere altri aeromobili o eventuali ostacoli in tempo utile per evitare collisioni; b. in circostanze in cui la probabilità di incontrare altri aeromobili è scarsa, per esempio in zone a bassa intensità di circolazione o per voli di lavoro a bassa quota.

Gli elicotteri possono operare nello spazio aereo della classe G con una visibilità minima di 800 m purché volino a una velocità che consenta di vedere altri aeromobili o eventuali ostacoli in tempo utile per evitare collisioni. Visibilità minime in volo inferiori a 800 m possono essere consentite in casi speciali, per esempio per voli del servizio medico, operazioni di ricerca e salvataggio e operazioni antincendio.

I limiti diurni e notturni sono fissati nella Pubblicazione di informazioni aeronautiche {note: La Pubblicazione di informazioni aeronautiche può essere richiesta, a pagamento, a Skyguide (aipversand@skyguide.ch) e consultata gratuitamente presso l’Ufficio federale dell’aviazione civile (UFAC), 3003 Berna.} .

In caso di utilizzo di elicotteri in situazioni speciali, come voli del servizio medico, operazioni di ricerca e salvataggio e operazioni antincendio, è ammessa una deroga alle condizioni previste nella norma SERA.5010 lettere a e b.