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Art. 1 ambulatoriali

Art. 1 Ordinance of the FDHA of November 3, 2021, on Outpatient Care Services (Outpatient) - English

The outpatient care services within the meaning of Art. 3 quinquies, para. 1, RAI include the following measures: a. evaluation: 1. determination of the necessary care and the environment of the insured, 2. planning of the required measures; b. counseling: 1. advising the insured and individuals providing care on a non-professional basis, particularly in relation to illness, medication intake, or the use of medical devices, 2. instructions regarding caregiving tasks, 3. conducting necessary checks; c. coordination: coordination measures for both complex and unstable care situations; d. examinations: 1. evaluation of general health status, particularly monitoring of vital functions, 2. sampling for laboratory examination, 3. medical supervision during examinations; e. treatments: 1. care related to the treatment of congenital disabilities aimed at preserving somatic functions, 2. medical supervision during treatments.

Medical supervision in the sense of para. 1, let. d, item 3, and e, item 2, includes: a. short-term medical supervision: comprehensive and detailed evaluation of the insured's general condition, with the aim to detect any potential signs of deterioration as early as possible and to enable the caregiving staff to take immediate necessary actions; b. long-term medical supervision: monitoring of the insured whereby a situation endangering their life or health, requiring the intervention of caregiving personnel, may arise at any time.

The AI office defines the duration that can be covered for each service. In doing so, it determines the actual time presence required of the caregiving personnel, taking into account the fact that certain services may be provided simultaneously.


Art. 1 Verordnung des EDI vom 3. November 2021 ĂĽber ambulant erbrachte medizinische Pflegeleistungen (Pflegeleistungen) - Deutsch

Die ambulant erbrachten medizinischen Pflegeleistungen nach Artikel 3 quinquies Absatz 1 IVV umfassen: a. Massnahmen der Abklärung: 1. Ermittlung des Pflegebedarfs und des Umfelds der versicherten Person, 2. Planung der notwendigen Massnahmen; b. Massnahmen der Beratung: 1. Beratung der versicherten Person sowie gegebenenfalls der nichtberuflich an der Krankenpflege Mitwirkenden betreffend die Durchführung der Krankenpflege, insbesondere im Umgang mit der Erkrankung, bei der Einnahme von Medikamenten oder beim Gebrauch medizinischer Geräte, 2. Instruktion in Pflegeverrichtungen, 3. Vornahme der notwendigen Kontrollen; c. Massnahmen der Koordination: koordinative Massnahmen im Rahmen komplexer und gleichzeitig instabiler Pflegesituationen; d. Massnahmen der Untersuchung: 1. Beurteilung des allgemeinen Gesundheitszustandes, insbesondere Messung der Vitalfunktionen, 2. Entnahme von Untersuchungsmaterial zu Laborzwecken, 3. medizinische Überwachung bei der Untersuchung; e. Massnahmen der Behandlung: 1. medizinische Pflegemassnahmen im Zusammenhang mit der Behandlung von Geburtsgebrechen, die zur Erhaltung der somatischen Körperfunktionen dienen, 2. medizinische Überwachung bei der Behandlung.

Die medizinische Überwachung nach Absatz 1 Buchstaben d Ziffer 3 und e Ziffer 2 umfasst: a. medizinische Kurzzeitüberwachung: ausführliche, umfassende Beurteilung des Allgemeinzustandes der versicherten Person, mit dem Ziel, Anzeichen einer Zustandsverschlechterung möglichst frühzeitig zu erkennen und entsprechende Massnahmen sofort durch eine Pflegefachperson einleiten zu können; b. medizinische Langzeitüberwachung: Überwachung einer versicherten Person, bei der jederzeit eine lebensbedrohliche oder gesundheitsgefährdende Situation auftreten kann, die eine Intervention durch eine Pflegefachperson erfordert.

Die IV-Stelle bestimmt die anrechenbare Dauer der einzelnen Leistungen. Dabei legt sie die effektiv notwendige Präsenzzeit der Pflegefachperson unter Berücksichtigung gleichzeitig möglicher Leistungen fest.


Art. 1 Ordonnance du DFI du 3 novembre 2021 sur les prestations de soins fournies sous forme ambulatoire (ambulatoire) - Français

Les prestations de soins fournies sous forme ambulatoire au sens de l’art. 3 quinquies, al. 1, RAI comprennent les mesures suivantes: a. l’évaluation: 1. détermination des soins nécessaires et de l’environnement de l’assuré, 2. planification des mesures nécessaires; b. les conseils: 1. conseils à l’assuré et aux personnes intervenant à titre non professionnel dans l’exécution des soins, notamment en relation avec la maladie, la prise de médicaments ou l’utilisation d’appareils médicaux, 2. instructions sur les tâches de soins, 3. réalisation des contrôles nécessaires; c. la coordination: mesures de coordination pour les situations de soins à la fois complexes et instables; d. les examens: 1. évaluation de l’état de santé général, en particulier contrôle des fonctions vitales, 2. prélèvement pour examen de laboratoire, 3. surveillance médicale durant les examens; e. les traitements: 1. soins en lien avec le traitement d’infirmités congénitales et visant à préserver les fonctions somatiques, 2. surveillance médicale durant les traitements.

La surveillance médicale au sens de l’al. 1, let. d, ch. 3, et e, ch. 2, comprend: a. la surveillance médicale de courte durée: évaluation complète et détaillée de l’état général de l’assuré, dans le but de déceler le plus tôt possible les éventuels signes de détérioration et de permettre au personnel soignant de prendre immédiatement les mesures qui s’imposent; b. la surveillance médicale de longue durée: surveillance de l’assuré chez lequel une situation mettant en danger sa vie ou sa santé, nécessitant l’intervention de personnel soignant, peut survenir à tout moment.

L’office AI définit la durée pouvant être prise en charge pour chaque prestation. Pour ce faire, il détermine le temps de présence effectivement nécessaire du personnel soignant, en tenant compte du fait que certaines prestations peuvent être fournies simultanément.


Art. 1 Ordinanza del DFI del 3 novembre 2021 sulle prestazioni di cura mediche ambulatoriali (ambulatoriali) - Italiano

Le prestazioni di cura mediche ambulatoriali secondo l’articolo 3 quinquies capoverso 1 OAI comprendono i seguenti provvedimenti: a. valutazione: 1. determinazione del bisogno di cure dell’assicurato e dell’ambiente in cui vive, 2. pianificazione dei provvedimenti necessari; b. consulenza: 1. consulenza all’assicurato ed eventualmente agli ausiliari non professionisti addetti alle cure per l’esecuzione delle cure, in particolare per quanto concerne la gestione della malattia, la somministrazione dei medicamenti o l’impiego di apparecchi medici, 2. istruzione concernente le cure da prodigare, 3. attuazione dei controlli necessari; c. coordinamento: provvedimenti di coordinamento in situazioni di cura complesse e nel contempo instabili; d. esami: 1. valutazione dello stato di salute generale, in particolare misurazione delle funzioni vitali, 2. prelievo di materiale per esami di laboratorio, 3. sorveglianza medica durante gli esami; e. cure: 1. provvedimenti medici per la cura di infermità congenite, volti a mantenere le funzioni corporee somatiche, 2. sorveglianza medica durante le cure.

La sorveglianza medica secondo il capoverso 1 lettera d numero 3 e lettera e numero 2 comprende: a. sorveglianza medica di breve durata: valutazione approfondita e completa dello stato di salute generale dell’assicurato allo scopo di riconoscere precocemente i segni di un eventuale peggioramento e permettere al personale infermieristico di adottare immediatamente i provvedimenti necessari; b. sorveglianza medica di lunga durata: sorveglianza di un assicurato nel quale in qualsiasi momento può insorgere una situazione potenzialmente mortale o pericolosa per la salute che necessita dell’intervento di personale infermieristico.

L’ufficio AI stabilisce la durata computabile delle singole prestazioni. A tal fine determina il periodo di tempo effettivo in cui è necessaria la presenza di personale infermieristico tenendo conto delle possibili prestazioni fornite parallelamente.